Міжнародний художній проект

Art and Film Biennale Kyiv/Trading Illusions

Україна-Німеччина

За підтримки

Міністерства культури України,

Посольства України у Федеративній Республіці Німеччина,

Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина.

 

Організатори: Wilhelm-Fraenger-Institut у партнерстві з ГО «Конгрес активістів культури України».

З 27 до 30 вересня 2017 року Україна вітатиме художників із Німеччини в рамках IV частини художнього проекту Art and Film Biennale, що був заснований  2013 року у відомій мистецькій колонії Ворпсведе (Нижня Саксонія, Німеччина).

«Бієнале покликана розповісти про мистецьку схожість унікальних європейських міст. У 2016 році Україна стала почесним гостем бієнале у селищі Ворпсведе, а вже наприкінці вересня 2017-го цей міжкультурний обмін отримає продовження у Києві»,пояснює Юрган Хаазе, ініціатор та директор Art and Film Biennale

Німецькі художники через свої роботи не лише розкажуть історію про минуле та сучасне однієї з найвидатніших мистецьких колоній, але й покажуть, як сьогодні мистецтво впливає на Європу.

Роботи сучасних митців – живопис, скульптура, фотографії – під спільною назвою «Торгівля ілюзіями» будуть представлені у відомих виставкових просторах Києва — Національному музеї Тараса Шевченка та Educatorium  (галерея «Дукат»).

«Щодня люди стикаються з ілюзорними формулами та конструкціями кращого світу, що їм пропонують політики. Ілюзії викривлюють сприйняття людиною суспільства в цілому, думки про інші спільноти і культури. У своєму кураторському виборі я орієнтувалася на різні форми ілюзій, що існують сьогодні у суспільстві України та світу, на те, як художникам вдається їх опрацьовувати у своїй творчості», зазначає куратор української частини проекту Катерина Рай.

Мета цьогорічної Art and Film Biennale — пов’язати сучасне мистецтво Німеччини з творчим досвідом митців України.

«Телевізійні сюжети про Помаранчеву революцію та Євромайдан дали нам уявлення про українців як таких, що прагнуть єднання з Європою. Сьогодні, зважаючи на політичну ситуацію, яка склалася в Україні, Німеччина обов’язково має дати сигнал в підтримку її незалежності та демократичних засад, і для цього ми обрали інструментом мистецтво та культуру, — пояснюють німецькі куратори. — Гасло бієнале «Торгівля ілюзіями» пов’язане із сучасними пошуками в Україні, що отримала незалежність 1991 року, але також із темою ілюзій у мистецтві та соціумі».

Програма заходу передбачає кінопокази, музичні перформанси, лекції та публічні дискусії, що відкриють нові культурні перспективи.

Виставка триватиме з 27 вересня до середини жовтня.

Свої роботи у рамках цьогорічної бієнале представлять художниця Маргарет Келлі, один із найвідоміших скульпторів Німеччини Вальдемар Отто, німецький фотограф Рудіґер Любріхт, що став відомим завдяки своїм «Чорнобильським серіям».

Серед українських митців будуть представлені Інара Багірова, Катерина Бучацька, Олексій Золотарьов, Віталій Кохан, Денис Кравець, Марсель Онисько, Олексій Сай, Руслан Тремба, Ельміра Шемседінова, група GAZ та інші.

Art and Film Biennale — це не просто спільна презентація сучасного мистецтва, але й обмін менталітетом та художнім досвідом, вдала можливість для художників повчитися один в одного, вважають куратори.

«Діалог між культурами — найдавніший і найфундаментальніший спосіб демократичної бесіди, він є протиотрутою відторгнення та насильства. Його мета — дозволити нам мирно і конструктивно жити в мультикультурному світі та розвивати почуття спільності», — наголошує перший заступник Міністра культури України Світлана Фоменко.

Art and Film Biennale фінансовано Federal Foreign Office Germany and the Karin and Uwe Hollweg Foundation та підтримано Міністерством культури України.

Registration

We would like to ask you for registration to the opening ceremony by September 17th

ІЛЮЗІЯ ЯК МИСТЕЦЬКА ТРАДИЦІЯ

У сучасному світі ілюзія є невід’ємною складовою реальності. В добу інтернету, соціальних мереж, стрімкого технічного прогресу та побудови віртуального майбутнього вже неможливо обходити той факт, що ілюзія рівноправна та має офіційний статус одного з варіантів світобудови. Науковці, політики, художники, режисери, рекламники – всі сьогодні вдаються до маніпуляцій ілюзіями, адже це така спокуслива можливість використати їх для керування суспільством…  читати далі 

УЧАСНИКИ ПРОГРАМИ БІЄНАЛЕ

УКРАЇНА / НІМЕЧЧИНА

Віталій Кохан

народився у 1987 році у місті Суми. Отримав  освіту у Харківській державній академії дизайну та мистецтва. Живе та працює у Харкові.
Працює майже в усіх відомих медіа, у тому числі в ленд-арті і графіці.
У 2006 році Віталій брав участь у симпозіумі «Простір покордоння» у селі Могриця (Сумщина), а також разом з Артуром Самофаловим та Олегом Карпєєвим  брав участь у виставці  «Ніч».
У 2013 році разом із художницею Катериною Бучацькою створив проекти «Мара» та «Мара – 2». Того ж року став резидентом програми K.A.I.R. (Словаччина, Кошице).

У фокусі художника — феномен мистецтва, його призначення та образ. Мова Віталія Кохана архаїчна та водночас поза часом. Свої міфи він складає з простих і зрозумілих образів. Роботи Кохана – це часто експонати радше історичного музею, ніж художнього, а категорії пам’яті та ілюзії формують його спосіб взаємодії з буденним.

 

«Рука, пісок та відображення» 2013 р. Кошице, Словаччина. Створена для персональної виставки Indeed for a while після резиденції у Словаччині. Інсталяція (авторська техніка).

Марсель Онисько

народився 1977 року в Ужгороді. Навчався в Ужгородському національному університеті на факультеті романо-германської філології. 2001 року заснував міжнародне художнє видання Panic Button. Згодом став членом ужгородської неформальної організації «Поп Транс». Марсель працює переважно з графікою та станковим живописом.

2006 року брав участь у  виставці авторів журналу Panic Button (Gallery 64, Париж, Франція).

2008 – учасник виставки Lost But Found (The Museum of Philately, Оахака, Мексика).

2009 — учасник виставки Filatelia Beisbolera (The Museum of Philately, Оахака, Мексика).

2010 – 2012 рр. — брав участь у проекті Summer’s Almost Gone.

Художник намагається відобразити в своїх роботах важливі події минулого, теперішнього та майбутнього. Досліджує внутрішні ілюзії, які ми намагаємося сховати якнайдалі. Онисько прагне викликати легку усмішку у глядача за допомогою гумору, а не злої сатири. Художник переконаний, що радикальні методи можуть викликати лише агресію, а зміни всередині людей мають відбуватися поступово.

 

Частина проекту Summer’s Almost Gone

2010-2012 рр.

Цифровий колаж

Листи, що представлені в експозиції — це частина календаря: дні, тижні, місяці, позначені свята. Та в той же час періодичне довідкове видання з послідовним викладом подій різного характеру.

Ельміра Шемседінова

народилася у Києві 1989 року. У 2007-му закінчила Державну художню школу ім. Т. Г. Шевченка у Києві, у 2013-му — Національну академію образотворчого мистецтва та архітектури. Живе та працює у Києві. Ельміра працює в основному з живописом і графікою.

У 2014 році стала учасницею персональної виставки у Art mix gallery (Київ).

У 2016 році –  учасниця персональної виставки Suzhou Middle Art School №6 museum (Сучжоу, Китай). Того ж року – учасниця резиденції та симпозіуму сучасного мистецтва BIRUCHIY.

Зараз Ельміра працює з пейзажами, що базуються на акварельних замальовках, зроблених у Криму після того, як він був анексований Росією.  Дідусь художниці був кримським татарином, тож кримська земля і досі дуже близька її серцю. Востаннє вона приїздила до Криму у 2015 році. Тоді Ельміра взяла у подорож тільки альбом та коробку з акварелями. Вона створила маленькі замальовки, а згодом вирішила перенести їх на великі полотна та імітувати акварельну техніку олійними фарбами. У цей спосіб художниця  намагалась передати красу кримських пейзажів.

 

 

«Шукачі»/ Searching 

2017 р.

Полотно, олія.

 

Інара Багірова

народилася 1979 року у Києві, закінчила Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця.  Навчалася в художніх майстернях Л. Россова і О. Колесникова.

Живе та працює у Києві. В основному працює у таких медіа як живопис та інсталяція.

У 2011 році взяла участь у виставці «Космічна Одіссея 2011» («Мистецький Арсенал», Київ).

У 2015 році представила у Києві власну виставку «Отжатый рай».

У 2017 році – учасниця проекту «Народження трагедії з духу музики» (Київ).

У своєму мистецтві художниця використовує метод дефокусування. Багірова не зацікавлена в непримиренній реальності, але вважає, що цей світ сповнений шифрів, метафор та символів.

Значна частина творів художниці присвячена гіперреалізму. Її роботи часто ґрунтуються на відкритті незвичайних рис предметів, всьому, що оточує нас у повсякденному житті. Часто вона працює в одному кольорі, надаючи глядачам можливість зосередитися на центральному повідомленні. Особливо важливою для неї є робота у рамках проекту «Народження трагедії з духу музики» на основі трактату філософа Фрідріха Ніцше, яку вона створила під час перебування у резиденції BIRUCHIY в 2017 році.

 

Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik (сторінка каталогу 28)

2017 р.

Полотно, олія.

Катерина Бучацька

народилась у Києві у 1987 році. Вивчала мистецтво та монументальний живопис у Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури в Києві та в École Nationale Supérieure d ‘Art de Dijon у Франції. В основному працює як скульптор та інсталятор. Крім того, вона дає уроки мистецтва дітям.

У 2012 році Бучацька виграла «Спеціальну премію» Міжнародного фестивалю сучасної скульптури Kyiv Sculpture Project — резиденцію у Йоркширському скульптурному парку. У 2016 році вона створила інсталяцію для White World Gallery в Києві та стала співавтором скульптурного проекту «Мара» разом із Віталієм Коханом.

Бучацька є представником молодого покоління українського сучасного мистецтва. Її вибір матеріалів припадає на незвичайні предмети з певною геометричною композицією. Бучацька експериментує з різноманіттям художніх висловлювань. Завдяки своїм творчим інтервенціям ці об’єкти беруть на себе нове, всеосяжне значення та естетику.

 

«Жоден не більший не»/Neither is bigger nor.  2017 р.

Об’єкти з металу, пластику, дерева, змішаних матеріалів, розташовані на металевих стрижнях.

Рудіґер Любріхт

Rüdiger Lubricht

фото портрет: Клаус Бенхов

Народився у 1947 році. Працює вільним фотографом у мистецькій колонії Ворпсведе, що неподалік Бремена. Любріхт вважається одним із провідних документальних фотографів Німеччини. У фокусі художника — концептуальна, архітектурна і документальна фотографія.

У 2001-2002 рр. був запрошеним професором у Бременській академії мистецтв, а з 2008-го по 2010-й — в Академії мистецтв Мюнстера. Член спілки фотографів Німеччини (DGPh).

Фотографії Рудіґера Любріхта заворожують глядача своїм чистим підходом до суті сюжету. Він заздалегідь обирає предмет зйомки та спостерігає за ним, не відволікаючись ані на формальності, ані на контекст.
Любріхт отримав широке визнання після свого тривалого проекту про Чорнобиль.
У період з 2003-го по 2011-й рік він неодноразово приїжджав у зону відчудження та документував життя людей, які залишилися жити там попри високий рівень радіації.
The Internationale Bildungs- und Begegnungswerk (IBB) опублікувала його фотографії у книзі

 

 

Рудіґер Любріхт. Обмежена зона. Прип’ять 01-12
фотографія
2003-2015
80 x 90 x 2 cm

фото роботи: Рудіґер Любріхт

Маргарет Келлі

Margaret Kelley

фото портрет: Рудіґер Любріхт

Маргарет Келлі народилася 1954 року у Лос-Анджелесі (США).

З 1978-го по 1985-й навчалася мистецтву у Університеті штату Каліфорнія (Лонг-Біч, США). У 1991 році переїхала до Німеччини, у колонію художників Ворпсведе, щоб продовжувати навчатися мистецтву за стипендіальною програмою Atelierhaus. Час від часу художниця приїздила у Мюнхен, де також вчилася за стипендіальною програмою Rotary.

Перед тим, як переїхати до Ворпсведе, 1990 року Маргарет стала лекторкою Академії мистецтв у Брентвуді (Санта-Моніка, США), а в 1991 році викладала в Університеті штату Каліфорнія, своїй альма-матер.

Роботи

Маргарет створює найбільш своєрідні роботи у Ворпсведе. Вона поєднує у своєму живописі експресію і духовність, вигадливо компонує форми та кольори, експериментує з техніками — і так створює химерну візуальну мову. Дивний і незрозумілий, на перший погляд, стиль художниці зачаровує глядача з перших секунд. Келлі неначе розгортає карту місцевості у просторі і часі – межі її ландшафтів постійно рухаються і змінюються. Образи на полотнах мігрують між малюнками, ескізами, написами та колажами.

 

 

Маргарет Келлі
Вода була широка
Акрил, туш, колаж, дерево
1997
147 x 638 см
фото роботи: Рудіґер Любріхт

Давид Дідебулідзе

David Didebulidze

фото портрет: Давід Дідебулідзе

Давид Дідебулідзе народився у Тбілісі (Грузія). З 2001-го по 2003-й рік вивчав монументальний живопис у Тбіліській державній академії мистецтв, а з 2005-го по 2008-й — вивчав живопис в Університеті прикладних наук та мистецтв в Оттерсберзі. У 2006 році створив арт-проект у притулку для біженців в австрійському місті Шрунс. Давид живе та працює вільним художником у мистецькій колонії Ворпсведе. Експонує свої роботи у Німеччині та за кордоном.

У своїх роботах Давид «грає» з розмірами різних частин тіла. За допомогою гротеску він підкреслює функції цих частин тіла, майже як у карикатурі. Натхнення художник черпає з літератури, філософії та, зокрема, історії мистецтва.

Дідебулідзе запрошує глядача у дивний паралельний світ – внутрішній повсякденний світ людини чи навіть цілого суспільства. Його творчість межує з критикою та іронією, вводить нас в оману своєю легковажністю. Іноді виникає атмосфера казки «Аліса у країні чудес»: коли дорослі стають дітьми, а діти — дорослими. Роботи Дідебулідзе характеризуються поєднанням наївного світогляду і загадкової глибини.

 

Давід Дідебулідзе
Смішна мрія метафізики
Полотно, олія
2017
60 x 80 см
фото роботи:  Давід Дідебулідзе

Сібілле Спрінгер

Sibylle Springer

фото портрет: Франк Шеффка

Народилася у 1975  році у Мюнстері (Німеччина). 2004 року закінчила Університет мистецтв у Бремені, клас Катаріни Гроссе та Карін Кнеффель. Досвід, отриманий у Нью-Йорку під час стипендіальної програми DAAD, дуже вплинув на її роботу.

У 2008 році отримала престижну стипендію Карла Шмідта-Ротлуфа. З 2015-го по 2016-й рік Сібілле викладала в Університеті мистецтв Бремена. Живе та працює у Берліні та Бремені.

Великі акрилові полотна характеризуються амбівалентністю. У своїх роботах Сібілле  вагається між абстрактним та образним, прихованим і відкритим, красою і потворністю, історичним та сучасним, традиціями та інноваціями. Стародавні та нові витвори мистецтва є основою, на якій вона будує свою роботу. Художниця ніби розглядає відомі шедеври живопису під новим кутом зору і на їх основі аналізує теми своїх творів. Її роботи включені до колекцій Бременської картинної галереї та Музею сучасного мистецтва Kunsthalle.

 

Сібілле Спріндгер
Караваджо / Євангеліст Матвій з Ангелом
Полотно,акрил
2011/2013
220 x 180 см
фото роботи: Олівер Марк

Вальдемар Отто

Waldemar Otto

фото портрет: Рудіґер Любріхт

народився 1929 року у місті Пйотркув (Польща). У 1954 році закінчив вивчати скульптуру у Берлінському коледжі мистецтв як майстер-студент Александера Гондаса. З 1973-го по 1994-й працював на посаді професора скульптури у школі дизайну. У 1976-1979 роках Отто жив у Баркенхофі, згодом — у Ворпсведе, у домі-майстерні, яку збудував сам. У молодому віці Отто отримав міжнародне визнання та багато нагород. Він є одним із найвпливовіших митців Ворпсведе та одним із найвідоміших скульпторів Німеччини.  З 1976 року Отто живе та працює у Ворпсведе.

Вальдемар Отто відомий своїми скульптурами людських торсів, які він почав створювати у 1961 році. Він є одним із найбільш видатних представників фігуративного мистецтва. Останні 50 років у фокусі його уваги були об’єм та пропорція. Отто створив багато фонтанів та скульптурних груп для громадських просторів. Найбільш показова його робота — Фонтан Нептуна у Бремені. Одним із його найвідоміших стилістичних прийомів є розміщення фігури між стінами, який він почав використовувати у 1969 році і до елементів якого він час від часу повертається.

Фігури Отто зазвичай вилиті з бронзи з вкрапленнями мармуру або дерева.

 

Вальдемар Отто
Агамемнон
Бронза
2009
205 x 68 см
фото роботи: Вольфган Унгер

КОМАНДА

куратори

Катерина Рай (Київ) 

Куратор української частини «Arts and Film Biennale Kyiv». Мистецтвознавець, куратор, дослідник сучасного візуального мистецтва. Член конгресу активістів культури України.

Як автор, публіцист, модератор працює на радіо та телебаченні на багатьох телевізійних та мистецьких проектах, наприклад, програма

“Art City” (телеканал Тоніс, TVI, Citi), “Просто мистецтво” (Prosto Radio) тощо. Працювала науковим співробітником в Нацiональному музеї “Київська картинна галерея”.  Автор дослідницьких проектів, що присвячено сучасному мистецтву, серед яких “Weekend with Volume”.  Ініціаторка створення скульптурного парку Volume Park.

Автор багатьох статей в області сучасного мистецтва.

фото – Ангела Хенкель

Юрган Хаазе (Берлірн)

Ініціатор першої Бієнале мистецтва і кіно у 2013 році, умісті Ворпсведе. Директор цьогорічної Бієнале у Києві. Режисер, автор та публіцист, Хаазе довгий час працював у кіно та телевізійній індустрії.  Він створив багато фільмів, що отримали призи, у тому числі ‘Spider’s Web’ and Volker Schlöndorff’s film ‘The Ninth Day.’

З 2003 року він є директором неприбуткової організації ГО Wilhelm Fraenger-Institute, що має за ціль промоцію освіти та культури. У 2007 році він отримав нагороду – Federal Cross of Merit за вклад у розвиток культури Німеччини. В проекті Arts and Film Biennale Kyiv Хаазе курував відбір

Німецького сучасного мистецтва, фокусуючись в основному на художниках з міста Ворпсведе.

фото – Джим Ракет

Ангела Хенкель

Працює в галузі управління культурою. Вона курувала програми 1-ої Бієнале мистецтва та кіно у 2013 році.

18 років Хенкель працювала у кіно та телевізійній індустрії у Німеччині, Австрії та Англії. Починаючи з 1994 року, як керуючий редактор та продюсер громадського телевізійного каналу ORF у Відні, вона відповідала за культурно-розважальне програмування. З 2003 по 2010 рік вона була відповідальною за національний та німецькомовний кінематографічний ринок  архівів фільмів ГДР. Крім того, вона концептуалізувала безліч культурних подій і відіграла вирішальну роль у відомих проектах останніх років, у тому числі масштабний проект Divided City, Divided World у 2012 році та працювала радником Тимчасової художньої галереї Філа Колільса в 2010 році. В останні роки Вона зробила свою кар’єру у галузі  документального кіно і продовжує працювати в управлінні культурою.

менеджери

Марина Радинська

Менеджерка культурних проектів, менеджерка з фандрейзенгу, спеціалістка із зв’язків з громадськістю.

З 2017 – дотепер – PR-менеджерка в Система електронних публічних закупівель Prozorro, фандрейзинг-менеджерка проектів ГО Агенти Змін та PR-менеджерка ГО Garage Gang (Big Idea, Спільнокошт).

Працювала асистентом департаменту зі зв’язків з громадськістю на телеканалі TVi та у Фонді Рината Ахметова “Розвиток України”.

Ініціаторка створення скульптурного парку Volume Park.

Людмила Ничай

Художник, Викладач, Співзасновник та Куратор проектів галереї Мистецький Простір 365, Мистецтвознавець, Фасилітатор Програми Active Citizens – British Council.

Координатор проектів ГО Конгрес Активістів Культури.

З 2017 автор та менеджер проекту «Мистецька резиденція імені Назарія Войтовича».

керівництво

Олена Правило 

Голова ГО Конгрес Активістів культури.

Кінопродюсер у Контора Правило, Фасилитатор Програми Active Citizens – British Council, Junior Expert Armenia Eu-Eastern Partnership Culture And Creativity Programme,  Researcher  Mapping A Generation In Transition